System zadaniowy w służbie cywilnej – KPRM wyjaśnia

Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Dodano: 13 maja 2024

Po niedawnych zmianach w służbie cywilnej powstało pytanie: jak ustalać zadania pracownika w służbie cywilnej, gdy ma on zadaniowy czas pracy. Czy na podobnych zasadach jak w Kodeksie pracy? Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zajęła niedawno stanowisko w tym temacie.

Obecnie do członków korpusu służby cywilnej może być stosowany system zadaniowego czasu pracy w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy (tak stanowi art. 97 ust. 2a ustawy o służbie cywilnej).

Jak jest według Kodeksu pracy?

Jednakże Kodeks pracy w odniesieniu do zadaniowego czasu pracy wymaga, żeby pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustalał czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 129 Kodeksu pracy. Regulacji takiej nie wprowadzono natomiast w ustawie o służbie cywilnej. Jednakże w uzasadnieniu do wprowadzanych niedawno zmian wyjaśniono, że „zadania ustalane przez pracodawcę nie mogąprzekraczać ogólnych norm czasu pracy wyrażonych w art. 97 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej tj. 8 godzin dziennie i średnio 40 godzin tygodniowo”.

Czy przełożony ustala pracownikowi zadania?

Czy w takim razie:

- przełożony musi faktycznie przydzielać zdania członkowi korpusu służby cywilnej (jakkolwiek nie ma wprost takiego obowiązku),

- czy też członek korpusu służby cywilnej po prostu w ramach zadaniowego czasu pracy wykonuje swoje obowiązki wynikające z zakresu czynności i odrębny przydział zadań nie musi być tworzony?

I czy zadania te muszą być tak ustalone, aby były możliwe do wykonania w ramach norm czasu pracy?

Przypomnijmy bowiem, że – zdaniem Sądu Najwyższego (wyrok z 22 września 2020 r. I PK 126/19) – na gruncie Kodeksu pracy „brak porozumienia co do czasu wykonywania ustalonych zadań wyklucza możliwość przyjęcia, że pracownik świadczył pracę w systemie zadaniowego czasu pracy”.

Z tą wątpliwością zwróciliśmy się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która w swoim stanowisku wskazała, jak należy ustalać czas pracy pracownika zadaniowego w służbie cywilnej (zob. ramka).

Zdaniem KPRM:

urzędy administracji rządowej zgłaszały potrzebę zmian legislacyjnych, które pozwolą im stosować – oprócz sytemu podstawowego i równoważnego – inne, zawarte w Kodeksie pracy,  systemy czasu pracy.

Dlatego nowelizacja ustawy o służbie cywilnej wprowadziła, oprócz wcześniej funkcjonujących, dodatkowe systemy czasu pracy w służbie cywilnej:

  • system zadaniowy,
  • system pracy weekendowej,
  • system skróconego tygodnia pracy.

Systemy te uregulowane są w przepisach prawa pracy, które powszechnie obowiązują. Zatem dyrektor generalny urzędu, który wprowadza system zadaniowy, powinien stosować reguły określone w Kodeksie pracy oraz orzecznictwo dostępne w tym zakresie.

Zadaniowy system pracy jest bardziej elastyczny i dzięki temu pracownik zyskuję dużą swobodę w organizacji swojej pracy. Pracownikowi służby cywilnej, który wykonuje zadania w tym systemie, należy poza opisem stanowiska ustalić zadania, które będzie wykonywał w danym okresie. Zadania te nie mogą przekraczać ogólnych norm czasu pracy – 8 godzin dziennie i średnio 40 godzin tygodniowo, czyli norm, które obowiązują dla członków korpusu służby cywilnej. Praca w tym systemie jest dostępna dla wszystkich członków korpusu służby cywilnej, niezależnie od stanowiska, które zajmują. Decyzję podejmuje pracodawca w porozumieniu z członkiem korpusu służby cywilnej.

Stanowisko Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z 26 marca 2024 r.

art. 140 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 1465),

art. 52, art. 97 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1691 ze zm.).

Autor: Monika Frączek Szymon Sokolik
Monika Frączek

Autor: Monika Frączek

Prawnik, autorka opracowań z zakresu prawa pracy. Od 1998 r. była głównym specjalistą w Departamencie Prawa Pracy, w Ministerstwie Pracy i Polityki Od 2003 r. pracowała w Wydziale Legislacji Departamentu Prawa Pracy. Uczestniczyła w pracach legislacyjnych w MPiPS i Parlamencie. Absolwentka Podyplomowego Studium Zbiorowych Stosunków Pracy i Zasobów Ludzkich, w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnik Podyplomowego Studium Zagadnień Legislacyjnych prowadzonego na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat specjalizuje się w praktycznych zagadnieniach prawa pracy. Autorka opracowań z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających. Obecnie prowadzi swoją firmę doradczą oraz prowadzi szkolenia z tematyki prawa pracy dla działów kadr, osób zarządzających oraz związków zawodowych, w szczególności z czasu pracy, dokumentacji pracowniczej, zgodnego z prawem zatrudniania i zwalniania pracowników, podnoszenia kwalifikacji zawodowych uprawnień rodzicielskich, problematyki pracy tymczasowej.

Testuj BEZPŁATNIE Aktualności kadrowe przez 48 godzin

Aktualności kadrowe nr 264 - Czerwiec 2024

Aktualności kadrowe nr 264 - Czerwiec 2024
Dostępny w wersji elektronicznej

Nowa umowa po przerwie lub bez przerwy - obowiązki pracodawcy